Ontwikkelings en gedragsstoornissen
"Tegenstrijdig is dat een leerling met problemen op school vaak een heel slim kind is"
Met de Tomatis-methode wordt aan de vaak onderliggende problematiek van prikkelverwerking gewerkt, waardoor secundair het gevoel van eigenwaarde, de zelfverzekerdheid en daarmee het gedrag verbetert. De luistertraining richt zich op het goed kunnen verwerken van alle geluiden uit de omgeving en ze juist kunnen plaatsen. Vaak worden andere zintuiglijke verwerking als tast en evenwicht, meegenomen om een complete uitbalancering te krijgen. Hierbij worden technieken en adviezen uit de S.I. gehanteerd.
Problemen in ontwikkeling en/of gedrag komen vaak voort uit een niet goede verwerking van zintuiglijke prikkels. Vaak kunnen deze kinderen of volwassenen b.v. geen onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken, worden overspoeld door informatie of de informatie dringt niet goed of vervormd door. Het niet goed interpreteren van informatie leidt dan tot een andere manier van reageren, wat dan als afwijkend wordt beschouwd.
Dit kan grote invloed hebben op de emotionele stabiliteit. Het is vaak heel frustrerend om onbedoeld fouten te maken terwijl de persoon wel zijn best doet. Hij kan dan niet begrijpen wat er fout gegaan is, omdat hij reageert of handelt naar de informatie welke hij binnen krijgt. Agressieve uitspattingen of juist terugtrekken zijn dan het gevolg.
Om wel goed mee te kunnen doen moeten deze kinderen en volwassenen veel harder hun best doen wat veel energie kost. Dit kan dan weer leiden naar minder gemotiveerd zijn, alleen opletten als het interessant is ('mijn kind is gewoon lui: hij kan wel opletten, maar alleen als hij geinteresseerd is in het onderwerp'). Hierdoor wordt veel veel gemist en ontwikkeld het kind zich minder snel.
In sociaal opzicht bv niet goed vrienden kunnen maken of uit een soort (on)machtspositie de boel naar de hand zetten (manipulatief gedrag).